Ramberg

Kauniit rannat eivät ole vain etelän lomakohteiden valttikortti, vaan ehdottomasti myös pohjoisen. Norjan Lofootit onkin luonnonrantoja rakastavan unelmakohde. Vaikka vesi on liian kylmää uimiseen, kauniit maisemat ja ympäröivä luonto kompensoivat sitä, ettei uskalla mennä pulahtamaan. Plussaa on se, että kun hellettä ei etelän kohteiden tavoin ole +35°C rannoilla jaksaa juosta ja seikkailla, ja ennen kaikkea valokuvaamisesta ennättää nauttia, ilman, että hikikarpalot valuvat otsalta kameralle. Nämä tunnelmat ovat vuoden 2020 reissulta, kun korona ei rajoittanut matkustamista Norjaan samalla tavalla kuten tänä kesänä.

Itselleni Lofoottien reissussa oli ennakkoon tärkeintä luonnonrannat. Suurimman stressin ennen reissua aiheutti tietysti se, että millä kaikilla rannoilla kannattaa ja ennättää käydä. Joka paikkaan ei ennätä eikä jaksa, joten jotain karsintaa oli tehtävä ennakkoon. Oma The Must -ranta, jonne olisin halunnut, oli Kalvikan ranta. 2,5 vuotiaan tyttäremme kanssa emme lopulta lähteneet rannan vaatimalle useamman kilometrin vaellukselle, vaikka parkkipaikalla kävimmekin, joten Kalvika jäi ensi kertaan. Tästä huolimatta, Lofoottien rannat lumosivat ja joukosta löytyi kaksi parasta, jotka eivät olleet mitenkään ennakkosuosikkien joukossa! Antakaa siis Lofoottien yllättää. Tässä seitsemän rantaa, joilla vierailimme.

RambergRamberg

Ramberg Strandin tunnistaa puisesta polusta, joka johtaa pyöreältä parkkipaikalta rannalle. Sää ei ollut ihanteellinen piknikille, joten kävimme ihastelemassa maisemia ja merta. Kaunista oli pilvistä huolimatta ja kuvat ovat suosikkiotosteni joukossa juuri pilvisen sään takia. Joten, älkää pelätkö pilviä, pilvinen sää on täydellinen valokuvaussää.

Ramberg

SkagsandenSkagsanden

Skagsanden on lyhyempi ranta aivan Rambergin tuntumassa. Sen vierellä on karavaani- ja telttailualue, joten rannalla oli heti enemmän ihmisiä. Kumpparit tai vedenpitävät vaelluskengät on hyvä varustus, jos ei halua kastella varpaita.

VikVik

Vikin ranta auringonlaskun jälkeen. Olisin halunnut nähdä rannan auringonpaisteessa ja kristallin kirkkaana, mutta aurinko ennätti laskea ennen kuin ehdimme rannalle. Rannan edustalla on parkkipaikkoja ainoastaan karavaanareille, joten pysähdyimme nopeasti levikkeelle, josta kävin kuvaamassa rantaa. Alueella oli myös muutamia telttailijoita. Alemmassa kuvassa ranta kuvattuna vielä toiselta suunnalta.

Vik
Vedenpitävät kengät on hyvä olla Lofoottien rannoilla. Omalle jalalle sopivat parhaiten Merrellin vaelluskengät

UttakleivUttakleiv

Uttakleiv osoittautui koko reissun suosikkirannakseni. Se ei ollut sitä ennakkoon: Illalla hotellissa päivän vaelluksen jälkeen tuli olo, että vielä jossain voisi pistäytyä. Mies ja tytär olivat jo aika poikki, ja varmasti minäkin, mutta kiltisti he lähtivät mukaan ajelulle, koska lupauduin kuskiksi. Lyhyen ajomatkan päässä odotti Uttakleivin ranta ja ensimmäinen maksullinen parkki. (Maksoin mielelläni nähtyäni odottavan rannan). Rannalle kävellään vihreän lampaiden laidunalueen läpi, jonka päässä odottaa kaunis kivikkoinen ranta vuorinäkymin. Ranta on telttailijoiden ja karavaanareiden suosiossa ja telttailijoita olikin paikalla paljon. Illan valonkaje ja kokonaisvaltainen rauhallinen tunnelma teki tästä rantaretkestä yhden loman parhaista hetkistä. Itse olisin voinut viipyä rannalla paljon kauemmin nauttien tunnelmasta ja illan valosta, mutta lasta kiinnosti paljon enemmän ruohikolla odottava lampaiden kakka. Reissun kohokohdat itse kullakin.

EggumEggum

Eggum lienee hieman tuntemattomampi paikka, ainakaan siellä ei törmännyt turisteihin. Pienen paikalliskylän takapihalla avautuva rantakulma oli oikein kaunis pysähdyspaikka. Jos Eggumista saisi vuokrattua talon, viihtyisin täällä pidempäänkin.

HovsvikaHovsvika

Hovsvikan ranta ei ole iso Lofoottien mittakaavassa. Olimme oikeasti menossa Vinjestrandalle, mutta koska sää oli epävakainen ajoimme Hovsvikaan lounaalle. Rannan edessä on hevosfarmi, josta voi varata ratsastusretkiä(!) ja pieni ravintola. Söimme rauhassa, kävimme katsomassa heppoja ja rantaa, josta lähdimme kohti päivän pääkohdetta, Vinjestrandaa.

Hovsvika
Ilman aurinkoa vesi ei näytä yhtä turkoosilta ja kirkkaalta.

VinjestrandaVinjestranda

Vinjestranda oli viimeinen kohde ennen kuin lähdimme ajamaan Lofooteilta pois päin. Oli reissun viimeinen päivä Lofooteilla, mutta ensimmäinen kerta, kun paistoi aurinko. Lämpötila kohosi lähemmäksi +20°C. Tämäkään ranta ei noussut missään ennakkoon must see -kohteeksi, mutta päivän fiilis ja tilanteen rauhallisuus teki siitä matkan toiseksi parhaan rantakohteen. Rannalla yhtä aikaa meidän kanssa oli kaksi muuta perhettä, joten tilaa oli kaikille. Nautimme selvästi niistä kohteista, missä ei ollut muita turisteja, vaan saimme olla omissa oloissamme.

Vinjestranda
Kaikkia ei kylmä vesi haitannut. Norjan Lofootit on luonnonrantoja rakastavan unelmakohde.

Rannat kartalla

Tässä vielä rannat kartalla. Löysitkö oman suosikkisi?

Lofootien rannata kartalla(Karttapohja: Google Maps)

Jos et tänä vuonna päässyt Norjaan, lue vinkkejä kotimaan kohteisiin täältä!