Voiko pienten lasten kanssa lähteä suurkaupunkiin kaupunkilomalle?

Kyllä voi.

Lasten kanssa reissuun lähtiessä pitää vain oman asenteen olla kohdillaan mm. kaikki tapahtuu hitaammin, koska ruokailuihin ja vaipanvaihtoihin menee enemmän aikaa. Paras neuvo on, että ei saa pettyä, jos jokin jää tekemättä ja näkemättä, koska lasten kanssa asiat voi mennä monessa kohtaan aivan eri tavalla, mitä oli ennakkoon ajatellut. Rennolla asenteella pärjää pitkälle.

Lontoo lasten kanssa oli kutkutellut pitkään mielessä, mutta halusimme välttää pahimmat väkijoukot ja matkustaa sinne ennen kesää. Päätimme siis tehdä kesälomareissumme huhtikuussa. Kaiken kaikkiaan alkukevät oli aivan ihana ajankohta olla juuri Lontoossa. Mieheni ja minun lisäksi mukaan reissuun lähti 5-vuotias tyttäremme, jolla reissukokemusta oli jo runsaasti, sekä 8 kk ikäinen poikamme, jolle tämä reissu oli ensimmäinen ulkomaanmatka.

Suunnittelu:

Hotelli oli valittuna keittiöllä Paddingtonista. Kulman takana hotellista oli bussipysäkki ja yksi Hyde Parkin leikkipuistoista. Ne tärkeimmät ensin. Keittiöllinen huone valittiin tarkoituksella, jotta lasten kanssa olisi helppo tilata noutoruokaa ja syödä aamupala huoneessa. Aikaero teki myös alkumatkasta sen, että lapset olivat nukkumassa jo klo 18 paikallista aikaa. Tämä mahdollisti sekä isille, että äidille omaa iltashoppailuaikaa vuorotellen, sillä osa kaupoista oli jopa klo 23 asti auki.

Olimme suunnitelleet loman ja lomapäivät niin, että jokaisena päivänä oli jotain aktiviteettia sekä lapsille, että aikuisille. Oikeastaan kohteet oli enemmän aikuisille, mutta 5-vuotias oli helppo saada innostumaan ”prinsessalinnasta” ja ”dinosaurusmuseosta”. Meidän nuorimmainen taas on aina viihtynyt hyvin rattaissa. Tai ainakin niin kauan kuin kärryt liikkuvat, ja Lontoossa oli hänelle niin paljon katseltavaa, ettei meinannut malttaa nukkua päiväunia jos ei oltu hotellihuoneessa.

Olimme tehneet Google Mapsiin kartan, johon olimme merkinneet kaikki kohteet jotka haluamme ehdottomasti nähdä, ja kohteet, joissa voimme vierailla jos aikaa on. Edellisiltana suunniteltiin seuraavan päivän kohteet, joissa aiomme käydä ja tämä konsepti toimi lasten kanssa. Tämän lisäksi suunnittelimme illalla ennakkoon, missä päin syömme, jotta lapset ja aikuiset välttävät nälkäkiukun. Muutos, joka jouduttiin tekemään lennosta oli, kun olimme vain ajatelleet menevämme Kensingtonin palatsiin iltapäivällä, oli se päivä myyty jo loppuun, joten ostimme liput seuraavan päivän aamuksi. Sky Garden oli aivan Towerin lähellä, ja olimme miettineet lounasta siellä, mutta sen sisäänpääsyt oli myyty loppuun. Eli jos jotain must nähtävyyksiä on, kannattaa liput ehdottomasti ostaa ennakkoon, etenkin jos matkustuspäiviä on vain muutama tai on Lontoossa pahimpana turistisesonkina, joka on kesä-elokuu sekä joulun aika. Myös paikallisten koululaisten loma-aikoja kannattaa vältellä.

Lensimme Lontooseen sunnuntai aamuna ja takaisin lauantai iltana, joten aikaa oli 7 täyttä päivää. Ennätimme nähdä melkein kaikki halutut kohteet. Ainoa isompi kokemus Lontoossa, mikä karsittiin listalta oli Frozen-musikaali. Lippujen osto ennakkoon ja oikeaan aikaan paikalle saapuminen (niin, että lapsi on syönyt ja hyvällä mielellä), meni jo liian hifistelyksi, jäipähän jotain ensi kertaankin. Sky Garden sitten vaan karsittiin listalta, kun ei siellä päin enää liikuttu. Olisi ollut kiva tehdä päiväretki Windsoriin tai Brightoniin, mutta itse Lontoossa oli niin paljon nähtävää, että tällä kertaa lisäretket jäi tekemättä, lasten kanssa kun on kuitenkin hitaampaa mennä eteenpäin vaikka miten suunnittelisi.

Toteutus:

Paddington LontoossaKävelemässä Paddingtonin asemalta hotellille. Ihmettelemistä riittää.

Saimme heti hotellihuoneen, joten lepohetken jälkeen lähdimme kohti Natural History Museumia. Museoon oli järkyttävän pitkä jono, mutta saimme selville, että jono oli, jos ei ollut varannut sisäänpääsyä ennakkoon. Katsoimme netistä ja sisäänpääsyaikoja oli juuri siihen hetkeen, joten varasimme ajan ja kävelimme jonon ohi suoraan sisään. Kiitos Suomen halpojen roaming-hintojen, netin käyttö ei ollut kallista.

Museo oli aivan tupaten täynnä porukkaa ja liikkuminen ahdasta. Kävimme katsomassa vain dinosauruksia, koska energiaa ei ollut koko museon tutkimiseen. Vanhemmat eivät niinkään vakuuttuneet, mutta tytär tahtoo uudelleen. Dinosaurukset olivat sijoiteltu liian ahtaasti ja ihmis paljouden keskellä kaikki vaan tuntui liian ahtaalta.

Prinsessa Dianan Memorial Fountain. Kaunis muistomerkki, kauniissa puistossa eli Hyde Parkissa.

Äitin kanssa kahdestaan bussin yläkerrassa, kelpaa matkustaa Big Benille.

Big Benin kello löi yhdeksän, kun saavuimme paikalle.

Trafagal Square oli lapsen mielestä tylsä. Ei myöskään oma suosikkini.

Piccadilly Circus muodostui omaksi suosikki kohdaksi Lontoossa. En tiedä miksi, se oli vain jotenkin hieno.

China Townissa kävimme lounaalla Dim Sum -ravintolassa. Parasta kiinalaista, jota olen kiinan ulkopuolella syönyt.

Hyvin mahtuu molemmat rattaisiin.

Ah niin ihana Italian Gardens Hyde Parkissa, jonka haluaisin copy pastettaa Suomeen. Ja voisiko Suomessakin olla näin vehreää jo huhtikuussa.

Italian Gardensin viereinen leikkipuisto. Isi ja tytär pitää hauskaa.

Emme vaihtaneet käteistä itselle, mutta tyttäremme sai £30 puntaa shoppailurahaa. O

ma reissubudjetti ja erilaiset rahat olivat lapselle elämys.

Kuningas Charlesin kruunajaisia juhlittiin jopa Hamleysin lelukaupassa.

Tower Bridge ja Tower olivat ainoat nähtävyydet, jotka oli kaukana kaikesta muusta, mutta silti vierailun arvoiset, koska emme olleet ennen siltaa nähneet. Tytär tunnisti sillan Pipsa Possusta.

Lontoo lasten kanssa, kävelyllä Tower Bridgellä.

Vaaleanpunaisillakin takeilla voi maastoutua; äiti ja tytär samistelee.

Pingviiniallas oli lasten suosikki Lontoon eläintarhassa. 8 kk poikamme osasi jo seista tukea vasten oikein hyvin.

Apina-aitaukseen pääsi kävelemään sisälle. Tyttärestä hauskaa oli nähdä kuinka apina pissasi meidän nenän edessä.

Tiikeriaitaus oli iso ja eläimet näki hyvin.

Iltakävelyllä Buckinghamin palatsilla.

The Mall

Kullattu portti Buckinghamin edustalla. Hieno.

Kensington palatsin edustalla.

Queen Victorian patsas ja Kensingtonin palatsi. Tämä oli myös yksi suosikki kohteistani, jota suosittelen kaikille Lontooseen matkaaville. Jos sisätilat eivät kiinnosta, niin ainakin ulkopuolelta kannattaa käydä katsomassa Sunken Garden ja Prinsessa Dianan patsas.

Kensington Palace ja Sunken Garden.

Diana Memorial Playground on tehty Peter Pan -teeman ympärille, löytyy aivan Kensingtonin palatsin läheltä ja hyvä yhdistää palatsi ja leikkipuisto samaan kertaan.

Holland Parkin Adventure Playgrounds -leikkipuisto ja vierestä löytyy Kyoto Gardens japanilainen puutarha. Ilmaiskohteita molemmat.

Viimeisen illan iltakävelyllä Hyde Parkissa.

Ja viimeisen aamun leikkipuisto vierailu St. Jamesin puiston leikkikentälle.

Vinkki vitoset lasten kanssa:

• Esteettömät metropysäkit ovat Lontoossa selkeänä vähemmistönä. Yhdellä pysäkillä kyselin hissin perään, sellaista ei ollut. Henkilökunta näytti että sinne vaan liukuportaisiin rattaiden kanssa. Voin todeta, että oli pidemmät ja jyrkemmät portaat, mitä Helsingin asematunnellissa (jos eivät olleet, niin siltä ne tuntui rattaiden kanssa). Näiden liukuportaiden jälkeen oli toiset liukuportaat ja vielä portaat. Onneksi paikallinen mies oletettu auttoi viimeisten portaiden kanssa. Pysäkillä jossa jäimme pois oli ulospääsy lähes yhtä hankala. Kantoapuna olleen naisoletetun kanssa eivät rattaat niin kepoisasti ylöspäin kulkeutuneet, mitä aiemmin alaspäin, mutta ihanan avuliaita ihmiset olivat. Tämän kokemuksen jälkeen totesin, että busseilla liikkuminen on paljon kätevämpää.

• Busseihin pääsi kätevästi rattaiden kanssa ja samalla näki maisemia. Kapusin 5-vuotiaan kanssa yläkertaan ja mies ja vauva saivat tyytyä alakerran maisemiin. Toki välillä vaihdettiin miehitystä. Bussimatkan pysty myös kätevästi maksamaan lähimaksullisella kortilla, joten mitään erillistä bussikorttia ei Lontoossa tarvitse. Kun käyttää aina samaa korttia, jos päivittäinen matkustaminen menee tietyn summan yli, ei maksua enää mene. Tarkemmat tiedot voi lukea täältä, mutta varoitan, että sivut ovat hieman sekavat.

• Vaikka kyseessä oli suurkaupunki, yllätyin miten pienet välimatkat lopulta olivat ja kävellen pystyi nähdä paljon. New Yorkin jälkeen Lontoo tuntui jopa kompaktilta.

• Paikalliset olivat todella ystävällisiä lapsiperheitä kohtaan ja esim. rattaiden kanssa autettiin joka paikassa.

• Aikaero on hyvä syy olla ajoissa joka paikassa. Kadut ja nähtävyydet ovat paljon rauhallisempia aamupäivällä, kuin iltapäivällä. Kun herättä kuudelta, on se Suomen aikaan jo klo 8, syöt aamupalan ja olet jo ennakkoon eläintarhan porteilla odottamassa sisäänpääsyä toisen suomalaisen perheen kanssa. Mutta oli tyhjä eläintarha.

• Omat isot rattaat mukana matkarattaiden sijaan olivat aivan huiput. Rattaiden säilytyskoriin sai pakattua eväät ja ostokset. 5-vuotiaalle kävelymatkat olivat pitkiä, joten hän sai istua pikkuveljen kanssa rattaissa aina välillä. Näin pystyimme kävelemään pidempiä matkoja.

• Varaudu jonottamaan Lego-storeen.