Amsterdam

Täytyy myöntää, että harvemmin on tullut matkustettua samaan kohteeseen useamman kerran. Käyntikertojen kärjessä komeilevat jaetulla ykkössijalla lähikohteet Tallinna ja Tukholma, molemmat seitsemällä visiitillä, ja hienosti kolmannelle sijalle nousee Dublin kolmella käyntikerralla. Kymmenen vuotta edellisestä vierailusta palasin myös Amsterdamiin mieheni ja alle vuoden ikäisen tyttäreni kanssa. Tämä oli myös ensimmäinen reissu tyttäremme kanssa.

En ollut juuri matkustellut, kun ensimmäisen kerran kävin Amsterdamissa ja kaupunki tuntui silloin suurelta ja jopa hieman pelottavalta. Ikä ja kokemus tuovat rohkeutta ja nyt kaupunki olikin vain yksi suurkaupunki muiden joukossa. Tosin yllätyin, miten paljon enemmän turisteja oli, koska myös aiempi vierailuni Amsterdamissa oli osunut elokuulle.

Ensimmäinen päivä

Lentomme Helsingistä oli KLM:n aamulento klo 7.00. Aluksi ajattelin, että sotkeekohan se 7 kk ikäisen tyttäremme aamurytmiä niin että loppupäivä menisi plörinäksi. Näin jälkeen päin tarkasteltuna, ei meillä ollut silloin vielä säännöllistä päivärytmiä ja kello seitsemän lähtevä aamulento sopi meille täydellisesti. Lento meni todella mukavasti lapsen lähinnä nukkuessa sylissä. Otimme lentokentältä junan Amsterdamin päärautatieasemalle ja kävelimme matkarattaiden ja kahden ison matkalaukun kanssa hotellillemme, sillä kahden yön jälkeen suuntaisimme 10 päivän Benelux-autokierrokselle. Tämä lyhyt kävelymatka mukulakaduilla painavien tavaroiden kanssa ei ollut se miellyttävin kokemus, mutta jostain piti säästää, emmekä ottaneet taksia.

Hotellimme kahdeksi yöksi oli Max Brown Canal District. Koska lentomme oli niin aikaisin, saavuimme hotellille jo ennen yhdeksää. Huoneemme ei ollut vielä valmis, mutta ystävällinen henkilökunta kertoi, että voimme jättää matkatavarat säilytykseen ja syödä aamiaista. Tämä oli erinomainen aloitus lomalle. Hotelli oli ihana kodinomainen hotelli, aivan kanaalien risteyksessä. Saimme lapsen ja rattaiden takia isomman huoneen, jonka olimme varanneet. Huone oli helposti saavutettavissa heti hotellin ensimmäisestä kerroksesta. Tämä sopi meille rattaiden kanssa liikkuville, koska hotellissa ei ollut hissiä. Tripadvisor-arvosteluni hotellista voi lukea täältä.

Koska olimme perillä niin aikaisin, ennätimme kiertää kaupungilla tarpeeksi ensimmäisen päivän aikana. Syy, miksi halusimme tulla Amsterdamiin, oli nähdä kanaalikaupunki ja fiilistellä paikallista arkkitehtuuria. Se oli myös hyvä lähtö- ja paluukaupunki meidän autokierrokselle. Emme olleet etukäteen suunnitelleet mitään ohjelmaa, koska tämä oli ensimmäinen reissu tyttäremme kanssa, joten olimme poikkeuksellisen rennolla asenteella matkassa. Oikeastaan oli hauska huomata, miten rentoa oleilu kaupungilla oli, koska ei ollut mitään suunnitelmia. Amsterdam on kyllä tähän myös erinomainen vaihtoehto, sillä kaupungissa ei ole useampaa eri pakkonähdämonumenttia pitkien välimatkojen päässä toisistaan, kuten esim. Lontoossa tai Pariisissa. Kävelimme kanaalien varsia ihastellen niiden varrella sijaitsevia taloja. Aamulennon ja aikaisen herätyksen takia tyttäremme oli koko päivän todella väsynyt ja viihtyi hyvin köllöttelemässä matkarattaissa katselemassa maisemia. Päivä sujui leppoisasti, vaikka käveltyä tulikin paljon.

Tärkeänä huomionta todettakoon, että matkarattaat eivät olleet ihmisruuhkan ja etenkin mukulakivien takia se paras vaihtoehto Amsterdamissa, joten suosittelen isompia rattaita tai erityisesti kantoreppua. Meillä oli mukana myös kantoreppu, mutta koska en ollut sitä aiemmin käyttänyt, en tajunnut ottaa sitä käyttöön täälläkään. Rattaista oli toki se apu, että ostokset ja eväät pystyi kuljettamaan rattaiden säilytyskorissa.

Toinen päivä

Toisena päivänä kävimme ostoksilla, vierailimme kuninkaanlinnassa sekä ajoimme raitiovaunulla hieman syrjemmällä sijaitsevaan lautapeliliikkeeseen. Jos lautapelaaminen kiinnostaa ja haluat lisätietoa Amsterdamin parhaasta pelikaupasta, voit lukea siitä lisää Pelaajani-blogista.

Kun unohtaa paikoittain tuskallisen täysien katujen ihmisjoukot, viihdyimme Amsterdamissa oikein hyvin. Tyttäremme viihtyi myös mukana, kunhan vain huolehdimme, että hän oli syönyt. Tyttö viihtyi rattaissa niin hyvin, ettei meidän tarvinnut muuttaa omia suunnitelmia hänen takiaan. Kaupunki on kokonaisuudessaan uniikki ja kaunis, jossa jokaisen pitäisi ainakin kerran vierailla. Kuitenkin tämän kahden päivän visiitin aikana sain riittävän annoksen Amsterdamia, enkä usko, että minulla on hinkua palata sinne ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen.

Kolmantena päivänä suuntasimme takaisin lentokentälle ja auton vuokrauspisteelle, koska lomamme seikkailuosuus oli vasta alkamassa. Samalla reissulla seikkailimme myös Ranskan rannikolla, josta voit lukea lisää täältä.

AmsterdamKuinkahan monta autoa putoaa kanaaliin vuoden aikana?

Tämä silta tuli kuvattua myös kymmenen vuotta sitten. Vasemalla vuosi 2008 ja oikealla vuosi 2018.

Tummat talot näyttivät kauniilta valkoisine ikkunanpielineen.

Matkaevästä! Ostin täältä kuplivaa vihreää teetä. Oli hyvää.

Tämä suloinen silta sijaitsi aivan hotellimme vieressä.

Kuninkaanlinna ja keskusaukio. Kuninkaanlinna oli sisältä tylsin linna, jossa olen vieraillut.

Amsterdam_silta

Amsterdamissa vierailevan kannattaa tehdä päivä retkin Zaanse Schansin historialliselle tuulimyllyalueella. Voit lukea retkestämme täältä.